tisdag 22 februari 2011

Håller ni med eller tycker ni det motsatta?

"Man måste ju ha körkort för att få köra bil,något liknande borde finnas för att skaffa barn. Och rökning under graviditet=barnmisshandel. Det borde ju vara det lättaste i världen att välja bort om man väljer att vara gravid. Sorgligt när inte alla tänker så när det kommer till ciggen."
Så skrev jag på Facebook.

Detta är lite respons jag fick..finner ni ett fel?

"Kan inte annat än hålla med!"
"Känner du många som rökt under sin graviditet?"

jag: "Nej så många är det inte men dom man vet om som gör eller har gjort är tillräckligt. Och ett exempel på något sjukt är en tjej som rökte när hon var gravid,hon sa att läkaren hade sagt att "si och så många cigg om dagen skadar inte barnet".Jag kommer inte om exakt hur många det var. Även om så är fallet att någon om dagen inte gör någon större skada så är det ju fortfarande hjärndött."

"jag har rökt under hela min graviditet, snusat också. och mitt barn kan inte ha bättre värden och må bättre än vad de gör, ville bara påpeka de.
och en sak till. att haka upp sig på just nikotin under graviditeten är mer än idotiskt, de finns så mkt annat vardagligt som skadar barnet 100ggr mer. så du måste nog själv bli gravid och få ett barn innan du kan säga så. alla är olika men de finns andra saker som gör att barnet mår sämre och lättare kan ta skada"

jag: "Okej,det är ditt val.
Det jag skrev är ju att alla tänker ju inte lika.Helt sjukt att ens tänka tanken att utsätta barnet för det. Och det är inte enbart nikotin jag menar heller som skadar barnet.Men det är det jag sett som folk har gjort ...under graviditeten.
Ja det kanske jag måste eller det kanske jag redan är men mina åsikter om att utsätta ett barn för cigg/snus/alkohol och annat kommer aldrig att ändras :) Men jag är glad för din skull och barnets såklart att det inte tagit skada av dom val du gjort :)"

En annan kommentar av en annan person efter det:

"Lina det var det mest idiotiska jag har hört. Det är helt sjukt enligt mig att röka när man är gravid. Det är så sinnessjukt hur mammor medvetet kan dra i sig massor av gifter och direkt överföra det till ett litet litet liv i magen. Att själv bli gravid ändrar inte ens åsikter utan borde snarare stärka åsikten om att inte skada barnet (och sig själv för den delen) Ens moderskänslor brukar bli starkare när man är gravid, man brukar inte bli ännu dummare. Och jag skulle gärna vilja veta vad det är som kan skada barnet mer i magen?"

Helt jävla vansinne tycker jag.
Jag skulle skämmas ihjäl av att berätta för folk att jag gör detta och
skämmas ännu mer skulle jag göra om jag ens hade tanken på att göra det
när jag vet att jag är gravid.

Tänk att det faktiskt finns blivande mammor som gör detta frivilligt.

Det var lite tankar jag har haft ett tag..Hur sjukt snuskigt det är med gravida som
inte kan avstå vissa självklara saker för att skydda sitt barn och för att
det ska få en bra start i livet.

Tur att jag har en man som tycker precis samma som jag med det här och ännu mer
tur att han har en fru som har har vettiga åsikter ;)


Ha en bra dag!